Sunday, April 19, 2009

akademik Siri 6

1. Salam. maaf kepada semua pembaca kerana kelewatan mengupdate blog ini. sejak kemenangan PRK Bukit Gantang tempohari, blog ini dilihat sepi dari sebarang update. seperti yang dijanjikan,penulis akan meneruskan siri akademik kali ke 6.

2. Alhamdulillah buat pertama kali saya memperoleh keputusan A dalam semua matapelajaran. ramai yang mengucapkan tahniah. ramai juga yang memberi hadiah. Buat kali pertama,4 orang rakan termasuk saya memeroleh keputusan 8A dalam PMR.

3. Apa selanjutnya?saya bersekolah seperti biasa di SMK Khir Johari di tingkatan 4 baiduri. beberapa ketika selepas itu, saya memperoleh 2 tawaran. Pertama ke Sekolah Teknik Tuanku Jaafar,Seremban dan juga Sekolah Menengan Sains Muar (SAMURA). Akhirnya saya membuat keputusan untuk ke SAMURA.

4. Saya bukanlah berasal dari keluarga senang. Pada waktu itu,keluarga mengalami sedikit masalah kewangan,sedangkan persiapan kelengkapan dan yuran perlu disediakan. Saya masih ingat keluarga hanya dapat meminjam sejumlah wang dari seorang rakan sehari sebelum pendaftaran.

5. Akhirnya saya mendaftarkan diri di SAMURA.semuanya berjalan lancar.di SAMURA hanya ada tingkatan 4 dan 5. Semua orang kelihatan baik. Ketika masuk ke dalam dorm, senior semuanya ramah ramah belaka. Jadi takdelah rasa tak senang.

6. Tetapi, bila mak ayah dan nak balik, saya mula rasa lain. Tak tau kenapa,saya rasa sedih. betul betul sedih.saya pun apa lagi, nangis puas puas. (masa ni tgh f4,bukan f1,huhu).masa tu memang tak rasa malu la. walaupun mak ayah dah balik, tapi still sedih and nangis nangis lagi. semua orang nampak.

7. balik dorm nangis, nak pegi riadah pun sedih sedih lagi.Sampai KP pun cakap 'janganlah sedih,biasala tu, lama lama nanti ok la'.

8.Kawan kawan semua baik. Senior senior pun boleh kata majoriti menyenangkan hati la. guru guru baik baik belaka.Saya pun lama lama semakin kurang sedih. yela, tengan orientasi kan, seminggu pulak tu. So bila semua orang asyik nyanyi nyanyi sebab nak buat persembahan, practise punya practise so sedikit sebanyak kuranglah rasa 'homesick' kat famili.

9.orientasi berakhir. group kami dapat naib johan persembahan malam kebudayaan.kemudian bermulalah siri akademik di asrama....

10. asrama ni lain sangat.semua orang nampak kaya kaya, cantik cantik dan hensem hensem semua. lain dari sekolah biasa. saya masa ni berada di tingkatan 4 cekal. memang cekal habislah..haha.

11. Jujur saya katakan,walaupun orientasi dah habis, walaupun semua orang dah start belajar,namun hati saya semakin tak tenteram duduk di SAMURA. ntah la, memang saya rasa sangatttttt homesick, tapi lama kelamaan...hari berganti hari..minggu berganti minggu..bulan berganti bulan..saya perasan ada satu perkara lain yang sebenarnya sedang saya alami...

12. ianya jauh lebih pahit dari rasa homesick. sepatutnya semakin lama perasan homesick itu semakin hilang, namun saya rasakan jiwa saya semakin sakit dan rosak di SAMURA?apa sebenarnya yang berlaku??

saya akan beritahu dalam edisi yang akan datang..

persoalan
1.apakah yang saya alami sebenarnya?
2.adakah saya kekal di SAMURA?

TO BE CONTINUED.........

No comments: