Thursday, February 5, 2009

Nizar kekal MB sehingga April?

5 FEB 2009, Pahang : Penulis menjangkakan Dato Seri Ir Nizar bakal kekal sebagai MB perak sehinggalah sidang dun perak diadakan pada bulan April kelak.

Penulis blog zamankini berkata demikian selepas mengamati pendapat pelbagai analisis politik oleh pakar-pakar berlainan. mengikut pemahaman penulis, Ir Nizar masih sah sebagai MB perak selagi beliau tidak meletakkan jawatan. hal ini demikian kerana tiada klausa dalam perlembagaan/undang-undang tubuh kerajaan negeri perak yang menyatakan Sultan boleh memecat menteri besar.

meskipun Sultan boleh mengarakahkan MB untuk meletak jawatan, namun MB tidak semestinya "patuh" kerana Sultan tidak ada kuasa memecat.Justeru, tiada klausa dalam perlembagaan yang memperuntukkan tindakan keatas MB yang tidak meletakkan jawatan."sekiranya sidang dun april ini satu usul undi tidak percaya dijalankan dan ia disokong oleh majoriti adun, maka ketika itulah Menteri besar perlu mengosongkan kerusinya" ujarnya ringkas.

jadi,sekiranya ini berlaku, maka masa yang ada sehingga sebelum April hendaklah digunakan sebaiknya oleh Pakatan Rakyat untuk meyakinkan pihak istana agar membubarkan Dun Perak."Pilihanraya perlu segera diadakan bagi menegakkan keadilan dan hak rakyat. Jika tidak perak bakal diseret ke konflik yang tidak berpenghujung" ujarnya.

penulis berharap agar Pemimpin peringkat atasan Pakatan Rakyat akan mencuba sedaya upaya mempertahankan Perak dari dirampas BN dengan mudahnya.masih banyak isu yang boleh diketengahkan seperti isu rasuah seks yang belum selesai, isu surat akujanji tidak keluar PKR dan lain-lain yang bakal mengheret adun pembelot tersebut kemuka pengadilan.

Rakyat perak disaran agar terus memberi sokongan padu kepada kerajaan Perak yang ada yakni pakatan rakyat.

No comments: