Sunday, September 7, 2008

16 SEPTEMBER: TIADA LAGI RAHSIA

Salam. Lama rasanya tak update blog. tiada isu baru yang menarik hati saya untuk di ulas. Tapi hari ini saya ingin mengulas sekali lagi isu PERALIHAN KERAJAAN PUSAT yang di uar- uarkan berlaku pada 16 September ini.

Tarikh 16 september bukan lagi satu rahsia. Kini seluruh rakyat Malaysia sedang berkira-kira, sedang berteka-teki dan tertunggu-tunggu dengan tarikh keramat ini. Adakah benar2 akan berlaku, ataupun hanya sekadar polemik atau perang saraf DSAI terhadap kerajaan? Namun mengikut bancian yang dibuat akhbar internet KL-Post baru2 ini, 86% yakin Anwar mampu mengubah kerajaan persekutuan pada 16 september ini..menarik bukan?

16 september...semua akhbar sedang rancak bermain dengan isu ini. Tiada lagi rahsia. tak kira apa jenis akhbar pun, baik yang arus perdana mahupun yang arus pembangkang, semua rancak menulis. di satu pihak menafikan, di satu pihak mengiyakan, disatu pihak kata akan menggagalkan namun di satu pihak lagi yakin akan membentuk kerajaan...macam2..

Bukan satu rahsia lagi kerajaan BN sedang takut dan cuak dengan 16 september ini. Berulang2 kali pemimpin2 BN, termasuk PM sendiri cuba menafikan dakwaan ini. Namun kebimbangan terasa jelas bila PM kata dalam parlimen jangan ada mana2 pihak cuba merampas kuasa secara tidak demokratik. apa maksudnya tu? bukankah itu satu tanda bahawa BN sedang terancam?

Tak cukup dengan 16 september, BN dibebankan pula dengan isu perkauman dan ugut mengugut. Ketua UMNO bukit bendera di dakwa telah menghina orang Cina sebagai penumpang. ramai pempin cina yang marah. Gerakan dan ugut nak keluar BN..Pemuda MCA perak pun ugut nak keluar BN juga jika UMNO masih tak berubah..pening kepala Pak Lah rasanya dengan benda2 ni..mana lagi dengan serangan saraf DSAI, belum lagi dengan asakan pertukaran kerajaan pusat..kini BN terpaksa berhadapan pula dengan isu2 dalaman yang parah.

16 september...
time2 macam nilah ahli parlimen BN nak keluar negara? kononnya nak pergi lawatan sambil belajar..tapi rakyat mesti terfikir..ini mungkin usaha terdesak bagi mengelak ahli parlimen BN lompat parti. yela lawatan tu dari 9-17september , tarikh yang sangat kritikal. tapi tak semua yang pegi...tak semua..dalam 70 orang je pegi..antaranya 10 dari sabah..10 dari sarawak..selebihnya dari semenanjung..yang 70 ahli parlimen lain buat apa tak ikut? ada kerja2 lain ke?ke ada apa2 ni...?hehe

ada dua kemungkinan. pertama kemungkinan ahli yang akan meninggalkan BN adalah dari kalangan 70 orang ahli parlimen yang tidak ikut lawatan tersebut..dan mungkin juga mereka yang pergi keluar negara ni..yang 70 orang ini sendiri yang akan lompat parti...saja je berhelah nak keluar negara..ntah2 g luar negara tu nak berjumpa Pakatan Rakyat kot???ada logiknya...

Dari segi Pakatan Rakyat, mereka kini mendakwa cukup2 bersedia untuk tarikh itu. Mereka mendakwa, proses perpindahan ahli parlimen sedang di uruskan dan sedang berjalan lancar..kalau baca paper harini..tajuknya cukup menarik antaranya:

1. Pemimpin Umno panik, larikan ahli parlimen ke luar negara (harakah)
2. List of MPs flying to Taiwan still not finalised (the star)
3. Menuju 16 Sept, pimpinan Pakatan Rakyat adakan mesyuarat hari ini (harakah)
4. BN makin parah, Pemuda MCA Perak gesa keluar parti (harakah)
5. Option of pulling out of BN open (the star)
6.
DAP beri syarat untuk MP BN sertai pakatan pembangkang (bharian)

No comments: