Wednesday, September 10, 2008

Gunalah Sabun Mandian Saya

Sudah masuk hari ke-2 tidak bercakap dengan shbt saya ini. Tak taulah apa yang mungkin difikirkannya. Aku tak ada alasan untuk bersikap begini dengan dia. Tidak salah apa pun.
Isu *tutup pintu* tu bukan aku tak tahu siapa punya kerja. Aku tahu siapa. Cuma..ntah la..aku diam semalam hanya sekadar menguji..tidak merajuk pun. tapi dia mungkin tgh pening fikir pasal projek dia. dia pun hanya diam tidak menegur aku.dia sibuk fikirkan hal lain

bila aku terlanjur *diam*, aku menjadi malu untuk menegur shbtku ini. selalu ku kata padanya..*zaman bila mrajuk dengan *&*&*, zmn bukan marah atau benci..tp hati ingt kat *&*&*.
dia hnya diam. mungkin dia sudah fhm..

maafkan aku shbt..tidak mesra dengan anda untuk 2 hari ini. engkau sungguh baik hati. tak ada alasan untuk tidak bercakap dengan anda. sesetengan shbt yang lain, aku ada alasan..tapi anda tiada..

semasa nak gosok gigi dan ambil wuduk tadi, dia ada dalam bilik air..terasa nak tegur je..tapi segan pulak..semakin tak tegur..semakin malu dengan dia..masa tengah asyik basuh kopiah, dia cuba mengambil sabun mandian nyar yang kelihatan sudah kecil saiznya. betul2 kat sebelah aku sabun tu. tak semena-mena sabun yang dah kecil saiznya itu terjatuh dan terpelanting ke lantai tandas. lalu di ambilnya kembali sabun itu..sedih hati aku tengok benda tu..terasa nak cakap "kenapa tak guna sabun zaman je??"

disebabkan malu,aku tidak berani mengatakannya..aku diamkan dalam hati..terasa hendak bergenang air mata melihat shbt begitu..

sampai bila tak nak bercakap dengan dia???

aku berfikir...ini tak boleh berlarutan. dia takde salah denganku.. pagi besok, isnyaAllah jika umurku masih panjang...lepas balik dari masjid..aku akan ziarah ke bilik dia...harap pintu nya tidak *terkunci lagi* seperti tempoh hari....

jika masih terkunci...sukarlah nak baik dengannya....sbb nak berhadap dengannya waktu sudah bangun..malu..baik aku datang kepadanya sewaktu dia sedang tidur...

hrp2 perkara ini dpt aku lakukan esok pagi.
doakan ya.

5 comments:

the unseen said...

assalamualaikum..
mcm complicated je mslh tu..
kadang2 kita kn rendahkan sket ego bila bersama dgn kawan2..
ssh kalo nk tunggu sape nk tegur dl..
sorg kn mengalah..
insyaAllah.. x rugi sesen pon..
kite akan rs lega selega-leganya..
all da best..
akak hrp awk dpt selesaikan masalah tu dgn baik..
-ukhuwah fillah abadan abadaa-

Kenangan Lalu said...

Zaman, put in your mind "Once its done, it's done". Just shoot it! Percayalah, dengan satu ucapan ringkas, beban yang bertimbun2 yang asyek menambah toksik2 penambah jerawat kat muke tuh akan lesap dengan begitu aje!

Selagi tak try, memang macam ade tali jerami anchor kapa ikat mulut, tapi sekali direntap, putus macam benang. Echeh, ayat takleh blah~

Ingatlah, niat itu kalau betul, insyaallah akan dipermudahkan, betol tak? Yang nak menggerakkannye je kamu, haha~

All da best, bro~!!!

Unknown said...

Saya sangat setuju dengan taraa dan alexalabasta...padamkn perasaan malu...tak rugi ape pun...tak bertegur sampai berhari2...jiwa tak tenang..lame2 ibadah kite..pelajaran kite pun terjejas. Ape salahnye kite mulekn '1st step'all da bez

::Sebaik-baik kehidupan:: said...

mak kami salu pesan...
tak kan jadi miskin seseorg itu apabila die berbuat baik..
maka, tak salah rasanye kalau anda mulakan utk menegur sahabat tersebut..
kami pon kdg2 mcm tu jugak,ade sikit egois dalam diri...
tapi bile teringat pesan mak, baru terfikir ade betul nye jgak..
n xde rugi ape2 pon kalau kite buat baik...
chaiyok!!~~

Anonymous said...

nk settle bnda ni kne ade yg mngalah...
xleh la dua2 same2 tggu sape tegur dlu...
klu maen tggu smpai ke tua la x bertegur...
kne buang skit egois dlm diri yg mnguasai...
syaitan da xde dlm bln pose ni so diri sndiri la yg nak or x nak...
lgpon klu fikir2 blk2 mmg x rugi pon klu kite mgalah...
dpt settle mslh lg klu kite mgalah...
xde la asyiknk pikir prob ni kan...
just nk share pngalaman dlu lebey krg cmni jgk la prob nye...
lg truk 1 sem x bertegur...
mmg sgt2 susah,susah hati susah otak susah smua...
plajara pon trjejas...
so ana mula rase ade sumthin wrong...
then ana pon mngalah la...
nk tau cmner?
tulis surat kt dia...
phtu tulis ah kt situ klu dia msh syg kite mcm dlu suh la dia reply...
nmpak lah klu dia re tu mksd nya mmg dia nk kwn dgn kite lg tp sbb egois dlm diri yg mnguasai jd x bertegur lame2...
jd nasehat nya try mngalah n mula dlu...
dua2 dpt untung nnt xde sape pon rugi...
ALLAH lg sayang~
heheh pnjg la plak mengomen...