Monday, September 1, 2008

UMNO DIJANGKA PIKAT GOLONGAN MUDA

di petik dari Utusan Malaysia:

Beliau berkata (Ketua Puteri UMNO Perak, Dr. Wan Norashikin Wan Nordin)UMNO dan BN perlu berubah pendekatan konservatifnya daripada menggunakan media cetak dan elektronik kepada pendekatan siber untuk mendekatkan diri dengan golongan remaja.

ULASAN :
penggunaan media cetak adalah jauh lebih baik, kerana media cetak mempunyai jangkauan lebih besar dan meluas kepada masyarakat seluruhnya. Namun, kerajaan sendiri telah memusnahkan integriti media cetak dengan membiarkan penyiaran berita berat sebelah yang menyakitkan hati pembaca sehingga mereka beralih kepada media2 alternatif dan blog2.

''Kita perlu menggunakan pendekatan baru ini terutama di era siber ini dan blog merupakan satu lagi media alternatif dalam mendekatkan diri kepada generasi muda.

ULASAN:
blog digunakan secara meluas di Malaysia, terdapat lebih 1/2 juta blog yang aktif di Malaysia, dijangka bilangan itu semakin bertambah sekarang.

''Kita dapati, penggunaan blog-blog ini kini telah dimonopoli oleh pembangkang kerana mungkin memahami kehendak dan keperluan yang mahukan jawapan atau interaksi secara terus," katanya.

ULASAN:
Pihak kerajaan mengakui akn penguasaan pembangkang dalam hal ehwal berblog ini. Rakyat kini dah beralih kepada blog kerana berita yang di sajikan lebih seimbang. Tidak seperti surat kabar dan televisyen

UMNO juga katanya, perlu membentuk sistem 'Kawan-Kawan UMNO' bagi menarik lebih ramai generasi muda terutama di kalangan profesional memahami situasi dan keadaan negara yang berlaku sekarang.

ULASAN: Sistem kawan2 UMNO?? nama ini tak sesuai, kelakar dan tidak matang bunyinya. Macam mana nak tarik minat golongan muda???target golongan profesional pulak tu??saya rasa la, UMNO kini mengalami satu krisis ketidak pecayaan dari golongan muda. Saya merasakan dengan landskap politik negara yang dah berubah ni, adalah terlalu sukar untuk UMNO mengembalikan kepercayaan golongan muda kepadanya. Kecuali jika UMNO benar2 berubah dari segi prinsip dan gerak kerja serta amalan media mereka.

''Sebagai contoh melalui sistem 'Kawan-Kawan UMNO' daripada seorang mungkin boleh menarik 20 kawannya yang lain dan daripada 20 orang ini mungkin boleh menarik 200 orang lain untuk bersimpati dengan parti,'' katanya.

ULASAN: UMNO sekarang menagih simpati golongan muda macam kita. selagi UMNO tak berubah dari segi prinsip perjuangan, daya kempimpinan, amalan demokrasi sihat, keadilan pada semua pihak jangan harap golongan muda akan datang dekat.

1 comment:

Abu umar said...

Blogger penuh dgn fitnah dan berita-berita khabar angin. Tambahan pula bnyk yg membuat andaian sendiri